Magazine van de stichting Vrienden van het Boeddhisme - 23 maart 2014
WELKOM TEKSTEN ARCHIEF STICHTING CONTACT LINKS ZOEKEN
Artikelen Nieuwsberichten Beschouwingen

Redactioneel lente 2014

De gevolgen van onze daden hangen van ontelbare omstandigheden af. Of iets dat wij doen goed of slecht uitpakt, hebben we maar ten dele zelf in de hand. Eén vraag kunnen wij onszelf vooraf altijd wel degelijk stellen: wat voor bedoeling hebben wij ermee? Goede of slechte intenties, daar gaat het om in de boeddhistische karmaleer. Er zit veel aan vast en in komende afleveringen van ons seizoensblad zal het begrip karma van allerlei kanten worden belicht. Wij beginnen met de historische Boeddha.

Eigenlijk gaat het onderwerp ook schuil in het interview met de dharmaleraar Mu Soeng dat wij nu publiceren. Hij hekelt de houding van leraren in de Verenigde Staten bij wie er op zijn zachtst gezegd wrijving is tussen hun intenties en de verleidingen van ‘de markt’. Die wrijving is er in de hele westerse wereld, ook in ons land. Hoe zorgen we dat de markt het niet wint?

Een kordate, maar ook gedurfde manier is die van de onlangs overleden vipassanaleraar S.N. Goenka, die in dit nummer wordt herdacht. Hij was in alle opzichten een strikte leraar. Hij hechtte groot belang aan juist moreel gedrag in spreken en handelen in het dagelijks leven, uitgaand van voortdurende aandacht voor de eigen geest. Bij zijn onderricht geen verdienmodellen, maar uitsluitend vrijwillige bijdragen, dana.

Met de juiste motivatie kunnen westerse dharmaleraren toch klem komen te zitten tussen hun traditie en hun persoonlijke inspiratiebronnen. Het is interessant te zien hoe de Haagse zenleraar Kees van de Bunt aanvullingen heeft gezocht op het Japanse boeddhisme en terecht kwam bij een vrouwelijke Tibetaanse lama, Tsultrim Allione. De essentie van de leer negeert vele wereldse grenzen.

Een mooie illustratie vinden wij de boeddhistische kunst die begon met de eerste boeddhabeelden in het oude koninkrijk Gandhara. De erfenis is niet alleen te vinden in musea overal ter wereld, maar ook in Pakistaanse en Afghaanse steden en het landschap, zoals in Taxila, Bamiyan en de Swatvallei.

In onze tijd is er bijna geen beter voorbeeld van grenzeloze verbreiding van boeddhistische invloed dan op het gebied van de sport. Wat zijn op dit populaire terrein van strijd en wedijver goede en slechte intenties? Beroemde sportlieden en coaches als Roberto Baggio en Phil Jackson toonden daarin grote wijsheid, betoogt onze nieuwe columnist Guus van Holland.


Terug naar Artikelen